Najnowsze wiadomości

19 marca 2024 11:15

Jak Coronavirus wpływa na handel elektroniczny?



Liczba osób zarażonych nowym koronaawirusem na świecie przewyższyła liczbę osób zarażonych w Chinach od lutego 2020 roku. W miarę jak wirus nadal się rozprzestrzenia, codziennie ujawniają się nowe konsekwencje. Jak koronaawirus wpływa na działalność handlu elektronicznego i co mogą zrobić sprzedawcy detaliczni w odpowiedzi na te wyzwania?

Zakłócenia w łańcuchu dostaw

Dzięki kwarantannie w Wuhan, Chinach i kilkunastu innych miastach w regionie znanym jako centrum produkcyjne, do tej pory stracono ponad 45 dni produkcji. Ten efekt falowania w całym globalnym łańcuchu dostaw staje się coraz bardziej widoczny, ponieważ przedsiębiorstwa są zmuszone do wstrzymania produkcji wyrobów gotowych ze względu na brak niezbędnych części dostarczanych przez region poddany kwarantannie. Ten niedobór dostaw powoduje wyzwania związane z dostępnością produktów dla detalistów we wszystkich gałęziach przemysłu - od producentów samochodów po marki odzieżowe - które mogą ulec dalszemu pogorszeniu w drugiej połowie 2020 roku.

Niedobory w branży mody

Jeśli kwarantanny koronaawirusowe będą kontynuowane, amerykańskie marki odzieżowe zależne od materiałów z Chin przewidują negatywny wpływ na poziom zapasów w letnich i jesiennych liniach produktów. Ten niedobór prawdopodobnie doprowadziłby do sytuacji, w której zapasy byłyby tworzone w systemie "just-in-time", wykorzystując wiele stosów magazynowych w całym kraju i realizując zamówienia poprzez podzielone przesyłki. Oznacza to podwojenie kosztów transportu i robocizny oraz mniejsze niż zazwyczaj doświadczenie klienta. Podzielone przesyłki wymagają również systemów wielokanałowych zdolnych do optymalizacji zapasów w różnych kanałach i wyposażenia sklepów w celu realizacji zamówień online tam, gdzie to możliwe.

Przejście na zakupy internetowe

Według głównego ekonomisty UBS Global Wealth Management Paula Donovana, udział w rynku handlu elektronicznego jest obecnie znacznie wyższy niż podczas ostatniego dużego wybuchu epidemii w 2002 roku (SARS), co może zmniejszyć ekonomiczny wpływ koronaawirusa. Jednak główną przyczyną zakłóceń gospodarczych jest strach, a w przypadku pogorszenia się warunków konsumenci mogą nadal potencjalnie bać się ograniczyć swoje wydatki.

Konsumenci są bardziej skłonni zwracać się do sklepów internetowych, ponieważ starają się uniknąć ryzyka zakażenia w zatłoczonych obszarach handlowych, takich jak sklepy spożywcze. Na przykład JD.com, największy chiński detalista internetowy, od tego samego okresu w 2019 roku czterokrotnie zwiększył sprzedaż artykułów gospodarstwa domowego, takich jak ryż i mąka. Od początku lutego pobrano również ponad 222 miliony plików ze sklepu internetowego Apple w Chinach, co stanowi wzrost o 40% w porównaniu ze średnią z 2019 roku.

Poprawa komfortu obsługi klienta

Przy tak dużym chaosie wokół tej epidemii ważne jest, aby detaliści nie stracili z oczu klienta. Marki, które zrobią dodatkowy krok w kierunku rozwiązania problemu frustracji klientów z powodu skutków działania koronaawirusa, będą wywierać na konsumentach pozytywne wrażenie, co w ostatecznym rozrachunku może tylko zachęcić ich do lojalności wobec marki.

Obecna sytuacja we Włoszech poddanych kwarantannie jest doskonałym przykładem na to, jak marki mogą zdecydować się na proaktywne zajęcie się problemami, aby uspokoić konsumentów. Przewoźnicy nie są w stanie dostarczać przesyłek do gospodarstw domowych w miastach poddanych kwarantannie we Włoszech, więc zamówienia wysłane do tych obszarów są zwracane do centrów dystrybucji. Aby uniknąć dodatkowych opłat za wysyłkę, centra dystrybucji e-commerce powinny wdrażać alerty systemowe w celu wstrzymania zamówień w tych miejscach do czasu zniesienia kwarantanny.

Jednocześnie sprzedawcy detaliczni powinni przygotować się do rozliczania się ze zwiększonej ilości zgłoszeń w centrach kontaktowych od klientów w regionach objętych kwarantanną, szukając wyjaśnień. Przeszkolenie agentów do obsługi tych zapytań z odpowiednią wrażliwością na frustrujące okoliczności może pomóc zapewnić klientom pozytywne doświadczenie marki.

Komentarze (0)