Najnowsze wiadomości

14 października 2024 17:30

Linie lotnicze Middle East Airlines czeka w tym roku 19 miliardów dolarów strat



Według Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA), linie lotnicze na całym świecie mają w tym roku stracić 252 miliardy dolarów na dochodach pasażerów, ponieważ Covid-19 nadal zaciera to, co pozostało z popytu na podróże lotnicze.

Przewoźnicy z Bliskiego Wschodu, którzy już stracili 7,2 mld dolarów, mogą stracić aż 19 mld dolarów przychodów.

Najnowsze globalne szacunki IATA są ponad dwukrotnie wyższe od prognoz z początku marca, które przewidywały stratę w wysokości 113 mld dolarów.

"Dla linii lotniczych jest to teraz apokalipsa", powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA, który powiedział, że istnieje kurczące się okno dla rządów, aby rzucić branży linię życia wsparcia finansowego.

We wtorek powiedział dziennikarzom, że przemysł znajduje się w kryzysie płynności i "rozpaczliwie" potrzebuje gotówki i bezpośredniej pomocy finansowej ze strony rządów.

"Bardzo szybko i pilnie potrzebujemy masowych działań", powiedział pan de Juniac. "Mamy kryzys płynności nadciągający na pełnych obrotach... rozpaczliwie potrzebujemy trochę gotówki.

"Potrzebujemy rządów, które będą działać szybko, aby uniknąć kryzysu płynności". Ciężko pracujemy, aby przetrwać, potrzebujemy pomocy rządowej". Mamy ludzi, sprzęt, doświadczenie, ale nie mamy wystarczająco dużo pieniędzy".

Oczekuje się, że popyt na globalne podróże lotnicze wzrośnie w tym roku o prawie 40%, jeśli granice pozostaną zamknięte przez najbliższe trzy miesiące.

W ciągu ostatnich kilku tygodni IATA kilkakrotnie lobbowała na rzecz włączenia przez rządy linii lotniczych jako priorytetu do pakietów pomocy finansowej.

Pan de Juniac powiedział, że konsekwencje Covid-19 dla branży lotniczej wykraczają poza dziesiątki tysięcy miejsc pracy i będą miały poważny wpływ na gospodarkę światową.

Kilka dużych linii lotniczych zaczęło zwalniać pracowników, starając się oszczędzać pieniądze, ponieważ coraz więcej lotów jest zawieszanych.

Wiele krajów, w tym Zjednoczone Emiraty Arabskie, zakazało wszystkich lotów komercyjnych, pozostawiając dwóch największych przewoźników na świecie, Emiraty i Etihad, uziemionych.

"Jeśli sytuacja się utrzyma, będziemy mieli firmy, które zbankrutują", powiedział pan de Juniac.

Europejska regionalna linia lotnicza Flybe, która już wcześniej borykała się z poważnymi problemami finansowymi, była pierwszą ofiarą wirusa w tej branży.

Główny ekonomista IATA, Brian Pearce, powiedział: "Setki linii lotniczych łamią się lub ponoszą straty, więc są bardzo kruche w obliczu tego szoku związanego z przepływem gotówki".

"Europa znajduje się w centrum nadzwyczajnej presji w związku z zamykaniem granic, a fakt, że spodziewamy się spadku przepustowości o 90% lub więcej w drugim kwartale, powiedziałbym, że linie lotnicze w tym regionie są obecnie najbardziej narażone na ryzyko.

"Ten kryzys płynności dotyka zarówno silnych, jak i słabych". Priorytetem jest upewnienie się, że przemysł jest w wystarczająco dobrej kondycji, aby służyć okresowi ożywienia gospodarczego, ponieważ transport lotniczy jest tak ważny dla nowoczesnej gospodarki".

Pan Pearce powiedział, że ożywienie popytu na światowe podróże lotnicze będzie trwało dłużej niż kryzys SARS z 2003 r. i ostrzegł przed "głęboką" recesją.

Komentarze (0)