Najnowsze wiadomości

Badania na rynek, Inteligentny rozwój - konkurs ogólny dla...

Artykuły plastyczne dla początkujących

Jak znaleźć mieszkanie w Nowym Sączu?

24 października 2020 14:03

Co musisz wiedzieć o małych planach biznesowych



Jeśli myślisz o założeniu małej firmy, najprawdopodobniej wiesz już, co to jest biznesplan i słyszałeś, że go potrzebujesz. Ale czy naprawdę rozumiesz cel biznesplanu? Czy to naprawdę ma znaczenie, czy masz plan biznesowy dla swojej małej firmy? I jak możesz stworzyć mały biznesplan, który jest rzeczywiście użyteczny? Poniższe wprowadzenie i wskazówki stworzą podstawę do stworzenia efektywnego małego biznesplanu dla Twojej nowej firmy.

Małe biznesplany

W najprostszej formie, biznesplan jest dokumentem, który przedstawia podstawowe informacje na temat Twojej firmy, produktów i usług; rynku, do którego zmierzasz; celów, które masz dla swojej firmy; oraz tego, jak te cele osiągniesz.

Biznes plan jest jednym z kilku ważnych planów, które powinieneś mieć przy zakładaniu firmy, pozostałe to plan marketingowy i finansowy. Plan biznesowy powinien łączyć wszystkie trzy z nich, włączając w to elementy planu marketingowego i planu finansowego w obszerny dokument. Pomyśl o swoim biznesplanie jako o mapie lub planie, który poprowadzi Cię od fazy rozruchu, przez założenie firmy, aż w końcu do jej rozwoju.

Dlaczego naprawdę potrzebujesz biznesplanu

Istnieje wiele powodów, dla których potrzebujesz biznesplanu, chociaż powody te różnią się w zależności od rodzaju rozpoczynanej działalności i sposobu, w jaki zamierzasz go wykorzystać. Ale wspólnym wątkiem dla wszystkich firm jest to, że biznesplan jest niezbędny. W końcu, jak można uruchomić i rozwijać swój biznes bez żadnego rodzaju pisemnego planu, który mógłby Ci pomóc?

Niektóre z powodów, dla których potrzebujesz małego biznesplanu, który może się do Ciebie odnosić, zawierają:

  • Biznes plan jest wymagany, jeśli zamierzasz ubiegać się o kredyt bankowy, wystawić swój biznes inwestorom lub sprowadzić partnera biznesowego.
  • Nie będziesz w stanie zakwalifikować swojego pomysłu biznesowego bez zrozumienia rynku docelowego, zbadania konkurencji i przeprowadzenia analizy wykonalności - wszystkich części biznes planu.
  • Dobry mały biznesplan nie tylko nakreśla, gdzie jesteś i gdzie chcesz być, ale także pomaga określić konkretne działania, które musisz podjąć, aby się tam dostać.
  • Biznes plan może dostarczyć pracownikom, w tym kierownikom i personelowi, istotnych informacji na temat Twojej działalności, strategii i kultury w miarę rozwoju firmy.
  • Część finansowa biznesplanu może stanowić podstawę budżetu firmy i być użytecznym narzędziem do zarządzania przepływami pieniężnymi w skali miesiąca.
  • Tak więc, wiesz, że potrzebujesz biznesplanu. Następnym pytaniem, które należy rozważyć jest to, jaki rodzaj planu najlepiej pasuje do Twojego małego biznesu.

Tradycyjne biznesplany a jednostronicowe biznesplan

W rzeczywistości istnieje wiele rodzajów planów biznesowych, w tym plany rozpoczęcia działalności, wewnętrzne dokumenty planistyczne, plany strategiczne, plany operacyjne oraz plany biznesowe stworzone w celu skoncentrowania się na rozwoju. Każdy z tych rodzajów biznesplanów ma inne cele, ale wszystkie te wersje zasadniczo dzielą się na jeden z dwóch podstawowych formatów - tradycyjny biznesplan (zwany również formalnym lub ustrukturyzowanym) lub uproszczony biznesplan (często nazywany chudym lub jednostronicowym biznesplanem).

Tradycyjny biznesplan jest tym, o czym większość właścicieli małych firm myśli (i często się go obawia), gdy słyszą określenie "biznesplan". Jest to zazwyczaj długi i bardzo formalny dokument, który zawiera ogromną ilość informacji i jest dość przytłaczający dla wielu nowych właścicieli firm.

Tradycyjny biznesplan zazwyczaj zawiera następujące sekcje:

  1. Streszczenie: Najważniejsze informacje w dokumencie (w przypadku, gdy jest to jedyna część przeczytana przed podjęciem decyzji).
  2. Opis firmy: Gdzie jesteś, jak duża jest firma, twoja wizja i misja, co robisz i co masz nadzieję osiągnąć.
  3. Produkty lub usługi: To, co sprzedajesz, z naciskiem na wartość, którą zamierzasz zapewnić swoim klientom lub kontrahentom.
  4. Analiza rynku: Szczegółowy przegląd branży, w której zamierzają Państwo sprzedawać swoje produkty lub usługi, oraz podsumowanie docelowego rynku i konkurencji.
  5. Strategia marketingowa: Zarys tego, gdzie Twoja firma pasuje do rynku i jak będziesz wyceniać, promować i sprzedawać swój produkt lub usługę.
  6. Podsumowanie zarządcze: Jaka jest struktura Twojej firmy, kto jest w nią zaangażowany i jak jest zarządzana.
  7. Analiza finansowa: Szczegóły dotyczące finansowania Twojego biznesu teraz, co będzie potrzebne do przyszłego rozwoju, jak również szacunek Twoich bieżących kosztów operacyjnych.

Niezbyt dobrą wiadomością jest to, że tradycyjny biznesplan wymaga długiego czasu i ogromnej ilości badań. Dobrą wiadomością jest to, że nie każdy biznes potrzebuje tradycyjnego biznesplanu. To prowadzi nas do drugiego formatu biznesplanu - prostego lub jednostronicowego biznesplanu.

Jednostronicowy biznesplan to uproszczony i krótki biznesplan, który można wykorzystać jako punkt wyjścia dla tradycyjnego biznesplanu. Chociaż jest to szczuplejsza wersja tradycyjnego biznesplanu, nadal trzeba będzie zebrać informacje, które są specyficzne dla Twojej firmy, aby stworzyć plan, który jest naprawdę przydatny dla Ciebie.

Podczas tworzenia uproszczonego biznesplanu przygotuj się na następujące pytania:

  • Wizja: Co ty tworzysz? Jak będzie wyglądał Twój biznes za rok, trzy lata i pięć lat?
  • Misja: Jaka jest twoja misja? Dlaczego zakładasz ten biznes i jaki jest jego cel?
  • Cele: Czy twoje cele biznesowe są uważane za cele SMART? Jak będziesz mierzyć sukces w osiąganiu swoich celów?
  • Strategie: Jak zamierzasz zbudować swój biznes? Co będziesz sprzedawał? Jaka jest twoja unikalna propozycja sprzedaży (tzn. co odróżnia twój biznes od konkurencji)?
  • Kapitał początkowy: Jaka jest całkowita kwota kapitału początkowego, którego będziesz potrzebował, aby rozpocząć działalność?
  • Przewidywane wydatki: Jakie są Twoje szacunkowe miesięczne wydatki na rozpoczęcie działalności, w ciągu trzech miesięcy, sześciu miesięcy i jednego roku?
  • Pożądany dochód: Jaki jest przewidywany miesięczny dochód firmy po rozpoczęciu działalności, w ciągu trzech miesięcy, sześciu miesięcy i jednego roku?
  • Plan działania: Jakie są konkretne działania i zadania, które musisz wykonać teraz? Jakie są wasze przyszłe kamienie milowe? Co trzeba będzie osiągnąć, aby zrealizować te kamienie milowe, aby osiągnąć swoje cele?
  • Po udzieleniu odpowiedzi na każde z tych pytań, otrzymasz działający biznesplan, który możesz natychmiast wykorzystać do rozpoczęcia działań w swojej firmie.

Narzędzia, które pomogą Ci stworzyć lepszy plan dla małej firmy

Tworzenie biznes planu zajmie Ci niepodzielny czas i uwagę, ale istnieją narzędzia do planowania biznesowego, które pomogą usprawnić ten proces, wiele z nich dostępnych jest za darmo. Dostępne są szablony, w tym prosty szablon biznesplanu i tradycyjny szablon biznesplanu. Istnieje również wiele dostępnych samouczków biznesplanu, w tym wideo samouczki planowania biznesowego.

Nie zapominajmy też o narzędziach online typu all-in-one, takich jak SBA Business Plan Tool oraz usługach takich jak RocketLawyer, które zabierają dużo czasu potrzebnego na sformatowanie i zorganizowanie biznesplanu. Rozpoczynając pracę z małym biznesplanem, zapoznaj się z tymi dodatkowymi narzędziami do planowania biznesowego, aby zobaczyć, jak można jeszcze bardziej usprawnić ten proces.

Jednym z błędów popełnianych przez wielu właścicieli małych firm jest tworzenie biznes planu, ponieważ mówi się im, że go potrzebują, a potem zupełnie o nim zapominają. Po stworzeniu biznesplanu należy go traktować jako wewnętrzne narzędzie, którego używa się na bieżąco w firmie, aktualizując go w razie potrzeby, aby pozostał aktualny. Pamiętaj, że najskuteczniejsze małe biznesplany to te, które są używane jako żywy dokument w biznesie, aby pomóc w podejmowaniu decyzji i utrzymać swój biznes na właściwym torze.